Gamtos pasaulis artimiausioje aplinkoje

Ypač tampa svarbu sukurti kūrybai inspiruojančią aplinką, kurioje vaikas turėtų ką mėgdžioti. Aplinka jam tarsi įkvėpimo šaltinis, mažas vaikas yra jautrus, jis nedrąsiai užmezga natūralų ryšį su aplinką. Mūsų didžiausia vertybė sukurti saugią, nuostabią, įspūdžius keliančią aplinką, kurioje galėtų drąsiai vaikui suteikti laiko ir erdvės: judėti, lakstyti, laipioti, šokinėti, kasinėti ar statyti smėlio pilis, taip pat piešti, lipdyti ir kita, lavintis smulkiąją ir stambiąją motoriką.  

Džiaugsmas, pasitenkinimas ir meilė R. Steiner vadina jėgomis, padedančiomis vaikui teisingai vystytis. Tad dar vienas svarbus Valdorfo pedagogikos elementas, be kurio neįsivaizduojame ugdymo – tai meilė gamtai, mokslinis požiūris į ją ir rūpinimasis aplinka, kurioje vaikui suteikiama galimybė draugauti ir bendradarbiauti su gyvuoju pasauliu. Nuo mažens vaikas natūraliai myli gamtą – medžius, akmenys, gyvūnus, upelius, vabzdžius… Mes suaugusieji siekiame stiprinti šią meilę, susidomėjimą, kad ji padėtų praktiškai ir moksliškai pažinti gamtą bei elgtųsi su ja rūpestingai, draugiškai, tausojančiai patirti joje pažinimo džiaugsmą, pasitenkinimą ir suvokimą, kad nuo jos priklauso jo gerbūvis. Taip formuojasi abipusės simpatijos, priklausomybės ir atsakomybės jausmas.

Kiekviena dieną išėję į lauką, vaikai gyvai, natūraliomis sąlygomis tampa „Mažieji Žvangučio sodo reindžeriai“, tyrinėdami gamtinę aplinką – mokosi ją rūpintis: apžiūri savo aplinką, nuolat stebi kaip tvarkosi kiemsargis ir padeda jam šluoti, griebti lapus, surinkti nuo tako pačių pribarstytą smėlį, šakeles, akmenys, nukritusius kaštonus… Nuolat aplanko „Žvangučio sodą“, apžiūri kas auga, kuo reikia pasirūpinti, sėja, sodina, augina, nurenka derlių, stebi atskrendančius į jį paukščius (rūpinasi lesyklėlėmis ir inkilėliais), apglėbia augančius medžius. Taigi, pažintinis, emocinis gamtos pažinimas siejamas su praktiniu darbu, tai suteikia vaikui daugiau patirties, žingeidumo, pastabumo ir įvairesnių socialinio elgesio formų.

Jolanta Žepnickienė, ikimokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja